Gym, jobb och podd! Tisdagen bara slank iväg snabbt! Har precis avslutat poddinspelning med Vanessa efter en rolig lektionskväll. Mina elever har fått slipa skänkelvikningar ett tag och något som tål att påminnas om är rakriktning, vilket lätt glöms bort och speciellt på transportsträckorna mellan övningarna. En bra övning för att rakrikta sin häst är att rida en ”sax” i skänkelvikning och det har mina elever gjort ikväll. Det går ut på att vända in på diagonalen och rida skänkelvikning in till kvartslinjen och sen tillbaka till fyrkantspåret igen. Rakriktningen ligger i slutet av skalan och det är viktigt att först ha koll på takten, lösgjordheten, kontakten och schwungen. Ni minns väl utbildningsskalan? Alla dessa delmoment i skalan är beroende av varandra och ska fungera i samspel. Men om vi nu plockar ut och granskar endast rakriktningen. Vad är det? När hästens bakdel rör sig på samma spår som framdelen säger man att den spårar dvs är rakriktad. Det gäller även när hästen går på ett böjt spår att då tex höger bak trampar i höger frams spår, hästen anpassar sig i längdaxeln efter spåret (längdaxeln = En linje som följer hästen från mellan öronen ner över ryggen till svansroten.) För att hästen ska belasta båda kroppshalvorna lika mycket är det nödvändigt att rakrikta den. Man måste träna hästens båda sidor lika mycket. Likaväl som vi är höger eller vänster hänta, har hästen en medfödd snedhet och vi måste hjälpa hästen att jobba bort snedheten och stärka den svagare delen. Det kan tex vara så att (vilket är lika vanligt som att många människor är högerhänta) hästen går med höger bakhov till höger om den högra framhoven spår. Vad som händer då är att det högra bakbenet måste ta i och skjuta ifrån mer, samtidigt som då det vänstra bakbenet får ta upp mer vikt. En häst som känns lika i båda varven är en rakriktad häst. Att samla sin häst, där det krävs att hästen tar lika mycket vikt på båda bakbenen, blir en omöjlig uppgift om hästen inte är rakriktad. Det är mycket som ska klaffa för att komma till rakriktning och det gäller att öka medvetenheten och lära sig att känna när hästen spårar och när den skjuter i väg ett ben och hamnar på dubbla spår. Här är speglar bra så man själv kan se. Hamnar hästen på dubbla spår så rättas alltid framdelen till bakdelen av den enkla anledningen att hästens motor sitter i bakdelen och man får en väldigt ostadig häst om man hela tiden kränger bakdelen åt olika håll. Hur gärna vi alla vill ha en alldeles egen Valegro får ändå inte glömma att alla hästar är olika och vi kan bara göra vårt bästa för att komma så långt vi kan.